2021
Kotoutumiskoulutuksen jälkeiset palvelupolut
Korkeakoulutettujen venäjänkielisten maahanmuuttajanaisten palvelupolut työllistymistä edistäviin palveluihin kotoutumiskoulutuksen jälkeen
Tavoite
Selvittää mahdolliset yhtäläiset haasteet, joihin korkeasti koulutetut naispuoliset työnhakijat voivat törmätäpalvelupoluillaan.
Kuvaus
Kvalitatiivinen asiakaspolkuanalyysi kohdistuuasiakkaiden siirtymään kotoutumiskoulutuksesta työllistymistä edistäviin palveluihin. Tietopaketissa nostettiin esiin erilaisia ilmiöitä ja haasteita, joita asiakkailla oli kotoutumiskoulutuksen jälkeen. Analyysi perustuu hiljattain Suomeen muuttaneiden venäjänkielisten maahanmuuttajanaisten syvähaastatteluihin, jotka toteutettiin keväällä 2021.
Asiakaspolkujen laatuanalyysi käsittelee vaihetta, jolloin asiakas siirtyy kotoutumiskoulutuksesta työllistymistä edistäviin palveluihin. Tietopaketti nostaa esiin erilaisia ilmiöitä ja haasteita, joita asiakas on kohdannut kotoutumiskoulutuksen jälkeen. Analyysi perustuu syvähaastatteluihin, joihin osallistuivat Suomeen hiljattain muuttaneet venäjänkieliset maahanmuuttajanaiset. Haastattelut totetutettiin vuonna 2021.
Nostot
“Asiakas koki, että häntä oli yritetty painostaa kirjaamaan suunnitelmaan tavoitteeksi matalapalkka‑alan koulutuksen, mitä hän itse ei missään nimessä halunnut.”
7 vastaajaa 11:sta eivät koe saavuttamansa kielitaidon vastaavan virallista arviota ja pitää omia kielivalmiuksia riittämättöminä.